Overordnet tilrettelæggelse af kvalitetsarbejdet på skolen.
Skolens kvalitetssystem knytter sig op til skolens vision, mission, målsætninger og strategier, herunder skolens fælles pædagogiske og didaktiske grundlag.
Mål og strategier er udmøntet i en række handlingsplaner, som evalueres en gang årligt af ledelsen. Handlingsplanerne kan være fastlagt på skoleniveau, på afdelingsniveau eller være uddannelsesspecifikke.
Skolens arbejde med opbevaring og behandling af personoplysninger er forankret i skolens kvalitetsgruppe.
Samtlige evalueringer skal opbygges så der i videst muligt omfang successivt foreligger data for 5 år til beskrivelse af udviklingen.
Principper og tilrettelæggelse af det systematiske kvalitetsarbejde fremgår af underpunkterne.
-
Kvalitetsarbejdet er organiseret således
- Direktøren er ansvarlig for:
At chefgruppen en gang årligt evaluerer indeværende års handlinger og bidrager til formulering af det kommende års strategier og handlinger og at såvel status for indeværende som oplæg til Mål og strategier for det kommende år tages op til beslutning i bestyrelsen - Uddannelseschefer/afdelingsrektorer er ansvarlige for:
At de enkelte uddannelsessøgende, at afdelingens medarbejdere og at andre interessenter gennemfører fastlagte evalueringer og at disse evalueres i afdelingen og at der udarbejdes reviderede handlingsplaner.
At de uddannelsessøgende, medarbejderne og det lokale uddannelsesudvalg inddrages i selvevalueringen og i arbejdet med planer for opfølgning i nødvendigt og tilstrækkeligt omfang. At der gennemføres individuelle medarbejderudviklingssamtaler (MUS) og teamudviklingssamtaler (TUS).
Evaluering i forbindelse med Handlingsplan for øget gennemførelse.
Vicedirektøren er udover ovennævnte ansvarlig for den samlede koordinering af skolens kvalitetsarbejde i samarbejde med kvalitetsgruppen. - Kvalitetsgruppen
Kvalitetsgruppen består af vicedirektøren (formand), koordinator udvikling og kvalitet (næstformand) og en repræsentant for hver undervisningsafdeling og skolens. Kvalitetsgruppen/kvalitetsgrupperepræsentanter forestår udarbejdelsen af samtlige kvalitetsmålinger på skolen. Kvalitetsgruppens opgaver og ansvar (funktionsbeskrivelse) er specificeret i forretningsordenen. - Arbejdsmiljøudvalget er ansvarligt for:
Tilrettelæggelse og gennemførelse af evaluering af samarbejdskulturen, arbejdspladsvurdering for skolens ansatte og evaluering af undervisningsmiljøet for skolens elever.
Skolen har udarbejdet et årshjul for det samlede kvalitetsarbejde. For større evalueringer er der udarbejdet mere specifik tidsplan på gennemførelse, evaluering og offentliggørelse, herunder præcisering af de ansvarlige for elementer i processen.
Evalueringer behandles løbende i skolens bestyrelse og offentliggøres på skolens hjemmeside
En gang årligt samles alle evalueringer for året op i ”Evaluering på skolens mål og strategier”, som sammen med Årsrapporten forelægges skolens bestyrelse. Økonomi kan ikke stå alene, når man skal vurdere en skole og dens udvikling. Succes med ”varen” kan ikke måles i overskud. Derfor koblingen og sammenhængen til årsrapporten – hvad er det for en kvalitet, vi har opnået for de midler vi har brugt, og den måde midlerne er disponeret på.
- Direktøren er ansvarlig for:
-
Kvalitetsgruppens medlemmer skal
- sikre gennemførelse af kvalitetskontrol i henhold til lovgivningen, bestyrelsesbeslutninger og beslutninger i chefgruppen.
- sikre kontinuitet og ensartethed i skolens kvalitetsarbejde.
- rådgive/sparre med afdelingens chef i kvalitetsspørgsmål.
- tolke på analyser og data, som oplæg til henholdsvis direktørens, chefens og chefgruppens evaluering.
- være opmærksomme på nye offentlige data, som kan være interessante i forhold til benchmarkingmuligheder med egne forhold på skolen.
- løbende evaluere på evalueringsmetoder og benchmarking.
- tilpasse indhold i evalueringer til justeringer i skolens værdigrundlag og Mål og strategier.
- vedligeholde af skabelon til afrapportering af kvalitetsevalueringer.
- udarbejde kvalitetsspørgsmål, herunder oprettelse af undersøgelser.
- forestå gennemgangen af undersøgelser.
- tilrettelægge og være tovholder i kvalitetsundersøgelsers gennemførelse, herunder tildeling af koder, udtræk og præsentation af data.
- sikre evaluering af kvalitetsundersøgelser og skriftlig dokumentation af konklusioner.
- påse at relevant kvalitetsmateriale er offentliggjort på skolens hjemmeside og er ajour, samt tage kontakt til ansvarlig, hvis det ikke er tilfældet.
- sikre og er ansvarlig for, at der foreligger beskrevne procedurer for alle de forhold, hvor man i afdelingen opbevarer og behandler personoplysninger, og at forholdene lever op til skolens politik og instruks for håndtering af personoplysninger (GDPR).
- være afdelingens kontaktperson i forhold til GDPR og rådgive/sparre med medarbejdere og chef i afdelingen i forhold til GDPR.
- fungere som skolens klageinstans i forhold til Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø §7a (mobning og psykisk undervisningsmiljø), herunder indberetning til Dansk Center for Undervisningsmiljø.
- være referent ved gennemgang af medarbejdertrivselsundersøgelser
-
Alle gruppeevalueringer og trivselsundersøgelser sker elektronisk ved hjælp af spørgeskemaer. Skolen anvender evalueringsværktøjer stillet til rådighed fra ministerier, SurveyXact og YourSpace.
It-koordinatoren har ansvaret for, at en it-medarbejder har kendskab til SurveyXact’s funktionalitet.
Udarbejdelsen af evalueringer og trivselsundersøgelser samt udarbejdelse af skabeloner til evalueringer, som skal gennemføres i alle afdelinger, varetages af skolens fuldmægtig for kvalitetssikring i samarbejde med it-medarbejder.
Udarbejdelsen af evalueringer og trivselsundersøgelser, som skal gennemføres i de enkelte afdelinger, varetages af den af uddannelseschefen udpegede repræsentant i kvalitetsgruppen.Evaluering af undersøgelser foretages i fast skema (Forretningsordenens bilag 3).
Individuel evaluering kan ske i form af interview med referat.
For øvrigt statistisk materiale bruges der i videst muligt omfang brug af data fra Undervisningsministeriets datavarehus og databank. -
Skematisk årshjul og tidsplan for de enkelte afdelinger kan ses her
-
Kvalitetsundersøgelser gennemføres efter en fast skabelon, der er godkendt i chefgruppen. Den aktuelle skabelon omfattende alle aktuelle kvalitetsundersøgelser er gengivet i bilag 2 og bilag 3. Skabelonen indeholder en tidsplan og angiver ansvarlig for:
- Målgruppe for evalueringen
- Evalueringsmetode
- Udarbejdelse af praksis for håndtering af undersøgelsen
- Ansvarlig for udsendelse af undersøgelse (initialer)
- Tidspunkt for gennemførelse (måned)
- Ansvarlig for gennemførelse (initialer)
- Ansvarlig for udtræk af data (initialer)
- Ansvarlig for udsendelse af evalueringsskema
- Udkast til spørgeramme behandles i kvalitetsgruppen
- Behandling af besvarelse i afdeling senest (måned)
- Konklusion til offentliggørelser (beskrivelse)
- Den årlige evaluering af de 8 fælles og faste evalueringsspørgsmål afleveres til Kvalitetsgruppen
- Gennemgang af evaluering i kvalitetsrapporten for året og
- udarbejdelse af udkast til spørgeramme for næste års undersøgelse
- Tidspunkt for offentliggørelse (måned)
- Opfølgning på iværksatte handlinger (måned)
Alle undersøgelser er vedlagt en orientering, der som minimum angiver:
- formålet med undersøgelsen
- lovgivningsmæssige krav der ligger til grund for undersøgelsen
- om besvarelsen er anonym
- hvor man kan se det fulde spørgeskema inden besvarelsen påbegyndes
- hvor lang tid besvarelsen forventes at tage
- om besvarelsen kan afbrydes og genoptages senere
- om besvarelsen kan printes
- sidste frist for besvarelse
- hvordan dataene vil blive evalueret og offentliggjort, herunder hvem dataene vil tilgå
Indholdet af undersøgelsens tilrettelæggelse
- Undersøgelser tilrettelægges således, at de så vidt muligt viderefører principper fra centralt fastlagte undersøgelser (undersøgelser tilrettelagt fra ministerier, foreninger m.v.).
- Antallet af undersøgelser begrænses ved i videst muligt omfang at supplere centralt fastlagte undersøgelser med egne undersøgelser.
- Som evalueringsskala anvendes fortrinsvis 10 punktskala eller 1-5 skala suppleret med bl.a. ja/nej spørgsmål og uddybende relevante kommentarfelter.
- Spørgsmål varieres således at det er et miks imellem positivt og negativt formulerede spørgsmål, ja/nej spørgsmål og individuel tekstsvar.
- Undersøgelser gennemføres med en række basisspørgsmål som gentages ved hver undersøgelse for at kunne beskrive en udvikling suppleret med aktuelle engangsspørgsmål.
- I videst muligt omfang afsættes der fast tid til besvarelse (eksempelvis skemalægges) for at opnå så høje besvarelsesprocenter som muligt.
-
Den overordnede selvevaluering følger Årshjul for kvalitetsarbejdet. Herudover finder der løbende decentral undervisningsevaluering sted tilrettelagt af den enkelte underviser eller det enkelte team.
Den decentrale selvevaluering foregår på teamniveau og afdelingsniveau. Det enkelte team/den enkelte afdeling vurderer på de obligatoriske spørgsmål fastsat på skoleniveau. Herudover definerer afdelingen, teamet og den enkelte medarbejder selv, hvilke områder, det er relevant at fokusere på. Evalueringen og handlingerne bliver således meget målrettet men også meget uddannelses- eller fagspecifik og dermed omfattende. Evaluering på de obligatoriske spørgsmål samles på skoleniveau mens øvrige evalueringer behandles på team- og afdelingsniveau.
Fokuspunkter fra selvevalueringerne, som ikke er indarbejdet i årets løbende opfølgning og dermed allerede sikret gennemført, indarbejdes i af afdelingens chef i Mål og strategier for det kommende år
-
Forretningsorden for Kvalitetsgruppen kan ses her