Studie-og ordensreglement for Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser
Skolen skal være et rart sted at være for alle – både for elever, lærere og øvrige ansatte. Derfor har vi alle et ansvar for at gøre, hvad vi kan for, at der er plads til os alle, at alle trives, og alle får det bedst mulige udbytte af undervisningen.
Skolen danner rammen om et positivt fællesskab, hvor vi respekterer hinanden, optræder ansvarligt og viser hensyn, udviser almindelig god opførsel og bruger et sprog og en adfærd, som ikke virker hverken støjende, stødende, provokerende eller truende over for andre.
Ligestilling og ligeværd er nøgleord. Der er plads til alle. Alle behandles og behandler andre ligeværdigt og respektfuldt uanset køn, religion, seksualitet, etnicitet, politisk overbevisning eller andre personlige forhold. Alle er lige meget værd – og alle skal kunne færdes trygt i og uden for skoletiden, uden forskelsbehandling.
Skolen har udarbejdet en antimobbestrategi, som du skal gøre dig bekendt med. Du finder den her.
Oplysninger, som gives eller overdrages til skolen, behandles ansvarsfuldt og med respekt for dit privatliv og din integritet og i overensstemmelse med gældende lovgivning. Vi forventer, du også udviser respekt over for andre elever, lærere og øvrige ansatte i forhold til deres privatliv og integritet, også uden for skoletiden.
Studie- og ordensreglementet skal overholdes af alle og være med til at sikre trygge og attraktive rammer.
Undervisningen
Du er studieaktiv, hvilket vil sige, at:
- du har mødepligt og møder præcist til din undervisning
- du afleverer dine opgaver til tiden
- du møder forberedt og deltager aktivt i undervisningen, også når den er tilrettelagt virtuelt eller som ekskursion. Ved virtuel undervisningen skal du følge lærerens anvisninger vedr. brug af kamera, mikrofon og lyd
- du deltager aktivt i terminsprøver, årsprøver og andre interne prøver og lignende
- du kun gør brug af mobiltelefoner og andet elektronisk udstyr i undervisningen efter aftale med læreren
- plagiat, snyd og anden uretmæssig adfærd accepteres ikke. Plagiat, snyd og anden uretmæssig adfærd, som kan forhindre eller modvirke, at du eller dine kammerater fuldfører din/deres uddannelse, betragtes som et særligt groft brud på studie- og ordensreglementet.
- alle forsømmelser registreres som fravær, med undtagelse af elevrådsarbejde, borgerligt ombud, repræsentation i bestyrelsen og session. Ved længerevarende sygdom, eller hvis du skal fritages for undervisning og/eller eksamen af helbredsmæssige årsager, kan skolen enten kræve at få en lægeerklæring (mulighedserklæring/friattest) eller en tro- og loveerklæring med underskrift af evt. forældre eller værge.
- ved fravær skal du på dagen mellem kl. 7.30 og 8.00 registrere dit fravær inkl. årsagen hertil i det studieadministrative system. Det er dit ansvar at indhente den tabte undervisning. Har du en uddannelsesaftale, skal du endvidere orientere din mester om dit fravær, med mindre I har aftalt andet
- der er mødepligt til indkaldte samtaler. Udeblivelse fra indkaldte samtaler uden gyldig grund betegnes som skærpende omstændighed, der pr. automatik kan lede til næste skridt og evt. udmeldelse.
- du bidrager til, at undervisningslokaler altid er klar til næste hold ved at:
- rydde op, så der ikke ligger papir, affald og lignende
- lukke vinduer og slukke lys
- sætte stole op efter sidste lektion i lokalet
Kommunikation mellem dig, skolen og evt. mester/arbejdsgiver
- En stor del af skolens kommunikation foregår via de digitale systemer, som du møder i undervisningen, samt e-Boks, mail og telefon. Det er dit ansvar løbende at tjekke informationer via disse kanaler samt at opdatere dine kontaktoplysninger i de digitale systemer, der anvendes.
- Er du under 18 år, kan dine forældre/værger blive indkaldt til relevante møder og samtaler. De vil også blive orienteret i forbindelse med forhold, der er relevante for din fortsatte uddannelse, fx advarsler ved brud på studie- og ordensreglementet
- Er du eud- eller eux-elev, og har du en uddannelsesaftale, orienteres din mester/arbejdsgiver om det, vi ifølge lovgivningen skal informere om, herunder forhold der kan påvirke dit uddannelses-forløb såsom fravær og brud på studie- og ordensreglementet.
Studiemiljøet i øvrigt
- Du skal fremvise og på forlangende aflevere dit studiekort eller anden legitimation ved anmodning fra en af skolens ansatte.
- Du skal behandle skolens bygninger, inventar og udstyr (herunder også materialer og bøger) omhyggeligt og ordentligt.
- Du må ikke færdes indendørs på rulleskøjter, segways, løbehjul og lignende, med mindre der er givet tilladelse hertil.
- Du skal rydde op efter dig selv - både i klassen og i skolens fællesarealer.
- Mad og drikke skal indtages i kantine og fællesarealer og ikke i undervisningslokaler.
- Service må ikke fjernes fra kantineområdet.
- Færdselsloven er gældende på hele skolens område.
- Parkering af cykler, motorcykler, knallerter og biler skal ske på de steder, der er anvist hertil.
Rygning og rusmidler
- Skolens område er røgfrit døgnet rundt, med mindre skolen udtrykkeligt har givet tilladelser til særlige rygeområder. Det gælder også e-cigaretter, snus, tyggetobak og lignende.
- Der er røgfri skoletid i tidsrummet 7:45 – 16:00. I dette tidsrum må elever, kursister, gæster og ansatte ikke ryge eller benytte e-cigaretter, snus, tyggetobak eller lignende. Dette gælder også i pauser og uden for skolens område. På skolens område og skolehjem/erhvervskollegie må der ikke medbringes, indtages eller distribueres øl, vin, spiritus eller andre rusmidler. Du må ikke møde beruset eller påvirket af andre rusmidler. Dette gælder også på ekskursioner og studieture, som er en del af undervisningen.
- Skolen forbeholder sig ret til at bede om en test for påvirkning af alkohol eller andre rusmidler. Hvis du nægter at få foretaget testen, vil det blive betragtet som en positiv test.
- Ved officielle elevfester og andre særlige arrangementer kan der efter klar forudgående aftale med en af skolens chefer udskænkes øl, vin og drikke og gives tilladelse til rygning på anviste områder. Uanset det nærmere indhold af nærværende studie- og ordensreglement har du pligt til loyalt at efterfølge de konkrete henvisninger, skolens ansatte giver dig for at opretholde god orden på skolen, uanset om disse gives mundtligt eller skriftligt.
Uanset det nærmere indhold af nærværende studie- og ordensreglement har du pligt til loyalt at efterfølge de konkrete henvisninger, skolens ansatte giver dig for at opretholde god orden på skolen, uanset om disse gives mundtligt eller skriftligt.
Rusmiddelpolitik for elever på de Himmerlandske gymnasier
Vesthimmerland, Rebild og Hobro
Indledning
Ungdomsuddannelserne har et fælles ansvar for at sikre eleverne de bedst mulige betingelser for læring og personlig udvikling – både socialt og individuelt. Gymnasiernes rusmiddelpolitik stiller derfor klare og tydelige krav til eleverne, så de kan navigere i gymnasiemiljøet, uden at det volder problemer for indlæringen og gymnasiets liv generelt.
Gymnasierne i Himmerland – Støvring Gymnasium, Mariagerfjord Gymnasium og HF, Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser samt Vesthimmerlands Gymnasium og HF – har fastlagt fælles retningslinjer for alkohol og rusmidler. Retningslinjerne er endvidere i overensstemmelse med retningslinjerne gældende på ungdomsuddannelserne i Aalborg.
Rusmiddelpolitikken er en præcisering af gymnasiernes studie- og ordensregler, og skal altså ses som et supplement til disse. Rusmiddelpolitikken omfatter både regler for alkoholindtagelse, rygning, snus, tyggetobak, nikotinposer, samt indtagelse af euforiserende stoffer, fx anabole steroider, hash og narkotika.
Målet er, at elevernes ungdomsuddannelsesforløb præges af en så stor personlig udvikling og fagligt udbytte som muligt inden for rammerne af et godt fællesskab. Overdreven indtagelse af alkohol og indtagelse af andre rusmidler er i modstrid med opfyldelsen af disse mål. Gymnasierne vil derfor arbejde for, at eleverne får et bevidst og ansvarligt forhold til alkohol og andre rusmidler.
Undervisningstid
Elevers rusmiddelforbrug – herunder også et eventuelt forbrug i fritiden, uden for gymnasiets regi – kan influere på deres deltagelse i undervisningen. Det vil sige, at både direkte påvirkninger såsom beruselse og eftervirkninger heraf er uacceptable i undervisningssituationer.
Gymnasierne tillader derfor ikke at ...
- elever medbringer, indtager eller er påvirket af nogen form for rusmidler, herunder også alkohol, på gymnasiet, hverken indendørs eller udendørs i gymnasiernes umiddelbare nærhed, hvor eleverne kan identificeres med gymnasiet.
- der ryges, dampes, tygges tobak, anvendes snus eller nikotinposer i skoletiden
- der indtages rusmidler på introture, studieture eller på øvrige elevarrangementer uden for gymnasiet. Som udgangspunkt må der derfor ikke drikkes alkohol på studieture. Vi henviser i øvrigt til hvert enkelt gymnasiums egne retningslinjer for studieture. Studie- og ordensregler for studieture udleveres og underskrives særskilt forud for afrejse.
Gymnasiefester og sociale arrangementer
Som et led i at sikre et godt arbejds- og studiemiljø kan ledelsen på gymnasierne ved særlige lejligheder give tilladelse til servering af alkohol:
- Ved gymnasiefester, cafeer, koncerter, filmaftener eller andre arrangementer uden for normal arbejdstid. Sådanne arrangementer afholdes under trygge og hyggelige rammer, og skal ligge på tidspunkter og steder, hvor det ikke virker forstyrrende på undervisning og omgivelser. Der deltager altid en medarbejderrepræsentant, som har det overordnede ansvar.
- Ved gymnasiernes fester, fredagscafé, koncerter, filmaftener med videre, må der kun udskænkes sodavand og øl (eller andre alkoholiske drikke med en tilsvarende alkoholprocent som fx Breezers).
- Ved gallafester må der desuden skænkes bordvin.
Eleverne forventes at vise medansvar og må ikke medbringe egne drikkevarer. Gymnasiernes skal være trygge rammer for fester og andre aktiviteter, hvorfor følgende retningslinjer følges på gymnasierne:
- Der udskænkes ikke alkohol til stærkt berusede personer, og personer, der vurderes at være stærkt berusede, kan efter omstændighederne bortvises øjeblikkeligt fra arrangementet. Forældrene vil blive kontaktet, hvis eleven er under 18 år
- Elever, der er meget berusede, bliver ikke lukket ind til arrangementet, og forældrene kontaktes, hvis eleven er under 18 år
- Til alle arrangementer skal der kunne købes alkoholfrie drikke, og der bør være områder, hvor ikke-berusede gæster kan hygge sig sammen – gerne med mulighed for alternative aktiviteter som fx spil.
Det er ikke tilladt at ryge eller benytte snus, tyggetobak eller nikotinposer til festerne. Medbringelse og/eller indtagelse af hash og narkotika vil medføre bortvisning.
Sanktioner
Gymnasiet ønsker at medvirke til, at en afhængighed af rusmidler hverken skabes, vedligeholdes eller udvikles. At indtage og være påvirket af rusmidler på gymnasierne betragtes som en alvorlig overtrædelse af studie- og ordensreglerne og vil give anledning til samtale med ledelsen. Elever, som ved deres adfærd alvorligt bryder med gymnasiernes politik og retningslinjer, vil blive bortvist fra gymnasiet enten i en periode eller permanent.
Det gælder ved adfærd som, at ...
- ryge, dampe, tygge tobak, anvende snus eller nikotinposer i skoletiden.
- optræde i beruset tilstand på gymnasiets område i undervisningstiden.
- medbringe, indtage eller distribuere euforiserende stoffer på eller ved gymnasiet. Kriminelle aktiviteter vil medføre politianmeldelse.
Hvis eleverne er under 18 år, informeres forældrene om en eventuel overtrædelse.
- Ved overtrædelse af reglerne om alkohol og rygning kan ledelsen iværksætte en eller flere af de sanktioner, der fremgår af § 7 i bekendtgørelse om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser.
- Ved overtrædelse af forbuddet mod euforiserende stoffer vil ledelsen iværksætte en eller flere af de sanktioner, der fremgår af § 7 i bekendtgørelse om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser. Det er til enhver tid bortvisningsgrund at medbringe, indtage, videregive eller sælge hash eller andre euforiserende stoffer på gymnasierne eller i forbindelse med studieture og andre aktiviteter i regi af gymnasierne.
- Ved mindre overtrædelser af reglerne under studieture, vil eleven blive indstillet til samtale med ledelsen efter hjemkomsten. Ved grovere overtrædelser vil eleven blive hjemsendt fra studieturen for egen regning.
Det er et led i gymnasiets politik så vidt muligt at hjælpe personer, som er blevet afhængige af alkohol eller andre rusmidler. Det forudsættes derfor, at alle ansatte og elever på gymnasiet aktivt deltager i både synliggørelse og løsning af sådanne problemer. Ved mistanke om et misbrugsproblem skal teamlærere, vejleder/coach, mentorer eller gymnasiets ledelse kontaktes og eleven vil efterfølgende blive indkaldt til samtale med henblik på at vurdere uddannelsesforløbet og sikre, at eleven får professionel hjælp i kommunerne.
Ledelsen vil i samarbejde med vejleder/coach i det enkelte tilfælde vurdere, i hvilket omfang der vil kunne stilles hjælpeforanstaltninger til rådighed som fx konsulent- eller psykologhjælp. Elever, som måtte have et misbrugsproblem uden for gymnasiet, kan forvente støtte og rådgivning fra gymnasierne, dersom de indgår i aktiviteter, som bringer misbruget til ophør, og dersom misbruget ikke er foregået på gymnasiet. Henvendelser behandles fortroligt.
Fravær i forbindelse med et aftalt behandlingsforløb betragtes som sygefravær. Gymnasierne forudsætter, at elever, der har et misbrugsproblem, samt forældre til elever under 18 år, aktivt medvirker til en løsning af problemet. Ved overtrædelse af aftaler kan permanent bortvisning komme på tale.
Konsekvenser ved brud på skolens studie og ordensreglement
- Hvis du ikke overholder ordensreglementet, eller hvis du begår strafbare handlinger, bliver du erstatningspligtig.
- Skolen kan også stille dig økonomisk til ansvar for skader og ødelæggelser, som er forvoldt forsætligt eller groft uagtsomt.
- Følges reglerne om brug af eget elektronisk udstyr såsom computer og mobiltelefon ikke, kan udstyret inddrages til senere udlevering. Chefen kan ligeledes fratage dig muligheden for at medbringe og/eller anvende nærmere bestemte private genstande eller typer af genstande, som f.eks. mobiltelefon.
- Ved overtrædelse af ordensreglementet kan skolen give dig en mundtlig eller skriftlig pædagogisk tilrettevisning, chefen kan give dig en skriftlig advarsel, udelukke dig fra arrangementer eller aktiviteter, midlertidigt udelukke dig fra undervisningen, undlade at indstille dig til prøve det pågældende år og/eller bortvise dig.
- Ved meget grove eller gentagne brud på studie- og ordensreglementet kan resultatet blive, at din adgang til skolen begrænses eller forbydes, mens en sag undersøges, at du indstilles til eksamen i fag uanset om faget udtrækkes, at du overflyttes til en anden skole eller permanent bortvises.
- Ved fravær på kritiske tidspunkter kan chefen udelukke dig fra resten af faget og/eller forløbet.
- Pædagogiske tilrettevisninger, skriftlige advarsler og øvrige sanktioner kan fastsættes således, at det betinges, at der ikke sker gentagelser eller andre overtrædelser af stude- og ordens-reglementet, eller du retter op på konkrete forhold, du aktivt medvirker til forsoning med den, du har gjort uret, og/eller du deltager i mægling herom.
- Afgørelsen om oprykning til næste klassetrin eller nægtelse heraf sker i henhold til de regler, der er fastsat i lovgivningen herom, eller som er fastsat af Undervisningsministeren.
- Indgivelse af skriftlig klage over en chefs afgørelse om en sanktion skal ske inden for 2 uger. Klagen betyder ikke, at afgørelsen annulleres, mens der tages stilling til, om klagen er berettiget.
Politik for opbevaring og behandling af personoplysninger
Gennemgående for vores databehandling er, at vi kun behandler personoplysninger til bestemte formål og ud fra berettigede legitime interesser. Vi behandler kun personoplysninger, der er relevante og nødvendige til opfyldelse af de angivne formål.
Alle medarbejdere på Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser har modtaget en instruks, som indeholder de retningslinjer, man som ansat ved Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser er ansættelsesretsligt forpligtet til at overholde i forhold til opbevaring og behandling af personoplysninger. Ved brug af ekstern assistance indhentes erklæring i forhold til tavshedspligt og opbevaring og behandling af personoplysninger.
Oplysninger opbevares sikkert og forsvarligt, og kun så længe de er nødvendige af hensyn til sagsbehandlingen, eller som lovgivningen pålægger os.
Du finder skolens politik for opbevaring og behandling af personoplysninger på skolens hjemmeside under ”Om Skolen” – ”Politikker og vedtægter”.
Samtykkeerklæring vedr. rusmidler
Så længe du er i gang med en uddannelse på Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, giver du desuden hermed samtykke til, at vi må teste dig for misbrug af rusmidler.
Såfremt testen påviser misbrug, giver du endvidere samtykke til, at Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser må videregive testens resultat til misbrugsafdelingen ved kommunen samt modtage tilbagemelding vedr. kontrolresultater, afdækningssamtaler samt eventuelt efterfølgende behandlingsforløb for misbrug og status for behandling.
Misbrugsafdelingen modtager i det konkrete tilfælde kopi af nærværende underskrevne studie- og ordensreglement som deres dokumentation for, at samtykke er indhentet. Oplysningerne er hos Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser kun tilgængelige for chefen og elevcoachen og opbevares kun så længe, du opretholder din uddannelse hos os.
Såfremt du ønsker at trække dit samtykke tilbage, sker det ved mail til gdpr@heguddannelser.dk eller ved almindeligt brev med underskrift. Samtykket er en betingelse for at kunne opretholde din uddannelse hos os.
Tilbagekaldes samtykket, afbryder du derfor samtidig din uddannelse ved Himmerlands Erhvervs- og
Gymnasieuddannelser.
Du skal i Studie+ bekræfte, at du er orienteret om skolens regler for studieaktivitet, skolens Studie- og ordensreglement samt antimobbestrategi. Du skal ligeledes bekræfte, at du er gjort bekendt med skolens politik for opbevaring og behandling af persondata, herunder skolens behandling af mine person-oplysninger. (Som forældre/værge til en person under 18 år er bekræftelse og samtykke givet på elevens vegne).