Erhvervsskolerne.dk bruger cookies til statistik. Hvis du bevæger dig videre, accepterer du vores brug af cookies.  Luk | Læs mere
erhvervsskolerne aars

EUD



17-04-2020

Da tømreruddannelsen pludselig blev digital

Kom med ind i maskinrummet, når Anders Bindslev Rask, der er faglærer ved tømreruddannelsen på Erhvervsskolerne Aars, fortæller, hvordan han oplevede på ganske kort tid at skulle sadle om til en helt ny, digital hverdag.

“Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer VI helt sikkert!“

Med dette lettere omskrevne citat af Pippi (Astrid Lindgren) vil jeg gerne indlede en hæsblæsende fortælling fra vores hverdag på Erhvervsskolerne Aars.
 

Vi blev som alle andre ramt af coronakrisen torsdag d. 12.03.2020 og blev hjemsendt af vores ansvarlige arbejdsgiver. Erhvervsskolerne Aars udviste samfundssind og tog budskabet fra regeringen alvorligt. Så vi pakkede hurtigt de bøger og småting, vi kunne forestille os, vi skulle bruge de næste 14 dage. Vi var i tømrerteamet hurtige til at erkende, at vi var havnet i en ny virkelighed og skulle være klar med en digital undervisningsløsning allerede mandag d. 16.03.2020. 
 

Vi hjalp hinanden med det praktiske vedr. opsætning af et videokonferencesystem om fredagen, samtidig med at vi ”lige” omstillede undervisningen til nye digitale rammer. Jo, det var lidt krævende, men det gik, og læringskurven var stejl. Vi lærte nye ord som ”asynkron undervisning” og ”digitalt medieret refleksion”, over ganske få dage.
 

Hverdagens IT-helte

Krisen blev håndteret af vores ledelse, og vi fik klare informationer, der skabte tryghed i en verden, hvor vi ikke havde været før. Der åbnede sig pludselig et helt nyt digitalt landskab, som vi faktisk formåede at navigere i, så vi fra den ene dag til den anden kunne levere kvalitetsundervisning til vores elever. Det gjorde vi konkret ved at flytte på teorielementer og ved at omstrukturere dele af undervisningen.

 

Vi har gennem hele forløbet haft stor gavn at vores IT-folk, som er gået fra at hjælpe med ”det der EDB”, til at være de helte, der stiller en platform til videokonferencer til rådighed for os og bestiller headset fra leverandøren direkte ud til den enkelte undervisers hjemmeadresse. Derfor gik vi på få dage fra EDB til IKT, og kunne pludselig bruge digitaliseringen til noget fornuftigt, nemlig 100% smittefri information og kommunikationsteknologi.

 

Omstillingsparate elever 

Jeg vil meget gerne rose vores elever for at være enormt omstillingsparate. De har været utroligt gode til at tage denne situation alvorligt og modtage undervisning, selvom det kan være lidt tørt, at lytte til en lærer på en skærm i ca. otte timer om dagen. 

Hertil skal måske nævnes, at vores topledelse her på Erhvervsskolerne Aars har været ude og minde os om, at vores mentale sundhed også skulle tages alvorligt. Måske skulle det forstås, som at vi ikke kun skal bruge IKT til kedelig og tør teori?  

I hver fald er vi her i tømrerafdelingen – for at imødekomme både elevernes og ledelsens ønsker –gået i gang med at udvikle en ny form for undervisning. Vi prøver gennem onlineundervisning opbygget omkring teori at forberede små praktiske byggeprojekter. Disse små byggeprojekter skal kunne bygges hjemme hos eleverne selv. Vi har aftalt med den lokale Bygma, at der kommer små mængder materialer hjem til hver enkelt elev, som så bygger og filmer derhjemme. På den måde får eleverne travlt med både teori og praksis, imens skolen holder ”coronalukket”.