Erhvervsskolerne.dk bruger cookies til statistik. Hvis du bevæger dig videre, accepterer du vores brug af cookies.  Luk | Læs mere
erhvervsskolerne aars
24-09-2018

Piger går nye veje

”Hvem vil du være?” er spørgsmålet 7 piger på Teknisk gymnasium i Aars har udfordret sig selv med i læringsforløbet Girls’ Day in Science.

”Hvem vil du være?” er spørgsmålet 7 piger på Teknisk gymnasium i Aars har udfordret sig selv med i læringsforløbet Girls’ Day in Science, som Naturvidenskabernes Hus holdt midt i september. Vi har nok alle sammen mødt en kvindelig overlæge og en kvindelig jurist, men hvad med en kvindelig softwareingeniør eller en kvindelig geofysiker? De er sjældne, og det er en skam, for piger er lige så gode til STEM fagene (Science, Technology, Engineering og Mathematics) som drenge, og deres evner skal sættes i spil og komme samfundet til gode.

Naturvidenskab kender intet køn
Johanne Marie Severinsen fra Løgstør går i 2.g og valgte at være med i Girls’ Day in Science, fordi hun ”ville give andre noget inspiration - egentlig bare for at kunne få htx ud til pigerne og vise, at det er fedt at være htx'er.”
3.g eleven Liv Holst fra Ullits deltog også i læringsforløbet. Hun synes, at det er en god mulighed for at ændre pigers opfattelse af teknologi og de teknologiske uddannelser. ”I folkeskolen er det meget drengene, som viser sig frem i de tekniske fag. Derfor er det rart at opleve, at de piger jeg underviser finder ud af, at området ikke er så drenget, men at det faktisk er sjovt at arbejde med,” fortæller Liv.

Gymnasiepiger underviser grundskolepiger
Personligt har Liv også valgt at deltage, fordi hun får arbejdet med de faglige mål der handler om at formidle og undervise. Hun synes det er sjovt at være i en anden rolle og at opleve undervisningssituationen fra den anden side. Liv deltog også sidste år og har siden reflekteret over den måde, hun underviste folkeskolepigerne på. I år har hun brugt sine erfaringer til at forbedre sin undervisning. ”I år var jeg mere omstillingsparat, så når eleverne var færdige, havde jeg flere eller sværere opgaver klar. Jeg lavede også nogle af opgaverne om til konkurrencer, fordi jeg oplevede at det fungerede bedre for eleverne.”

Måske vil Johanne følge i Livs fodspor og være med to år i træk, for hun synes, at dagen var en rigtig god oplevelse: ”Der var god opbakning fra alle de fremmødte - alle havde en god og positiv indstilling.”


I Naturvidenskabernes Hus i Bjerringbro underviser gymnasiepiger fra Teknisk gymnasium Aars grundskolepiger i naturvidenskabelige emner for at inspirere piger til at tage en teknisk eller naturvidenskabelig uddannelse. 

Læringsforløbet er efterhånden blevet en årlig tradition for cand.polyt. og lektor Even Falk Magnussen at bakke op om. ”Jeg tager pigerne med, fordi jeg ved de får en super oplevelse og erfaring, som de kan drage nytte af i deres liv fremover. De har erfaret noget som kan gøre deres karrierevalg lettere,” siger han. ”Som lærer gør jeg det jo også for egen vinding,” siger Even Falk Magnussen åbent og ærligt. ”Naturvidenskabernes hus har et godt miljø og er værd at holde kontakten ved lige med. Derudover kan jeg godt lide den proces der foregår med pigerne og med opgaven at forberede 1½ times undervisning.”

Girls' Day in Science er en landsdækkende kampagnedag, hvor gymnasiepiger i samarbejde med virksomheder og science centre underviser piger i grundskolen i tekniske og naturvidenskabelige emner. Pigerne møder også kvindelige medarbejdere og studerende, der fortæller om karrieremuligheder med en naturvidenskabelig/teknisk uddannelse.

Med venlig hilsen

Christine Stampe Frøsig
Uddannelseschef for Handelsgymnasiet Aars og Teknisk Gymnasium Aars