Erhvervsskolerne.dk bruger cookies til statistik. Hvis du bevæger dig videre, accepterer du vores brug af cookies.  Luk | Læs mere
erhvervsskolerne aars
09-03-2018

"BOXED" - sat i bås

Fernisering af Kulturugens "BOXED"- sat i bås.

80 elever fra fire forskellige uddannelsesretninger, har den sidste uge på Erhvervsskolerne Aars deltaget i Kulturugens arrangement ”BOXED” – sat i bås. Her har eleverne skulle fortolke deres oplevelser af at være ”boxed” på baggrund af deres uddannelsesvalg. Dette har de gjort ved at udforme en boks, som repræsenterer det at være enten en htx-elev, eux-elev, smedelærling eller madhåndværker.

”BOXED” – sat i bås projekt går i dybden med den strukturelle diskrimination. Hvis vi ikke opføre os ordentligt overfor hinanden, så kan der opstå sådanne stemninger og kategoriseringer af hinanden som: ”Du er smed, så du tænker sådan. Eller htx, hhx eller eux”, eller hvor man kommer fra. Fordommene er allerede skabt på forhånd, nærmest inden at de startet.

Det samme gælder for gæsterne her fra folkeskolen. I kender jo også de her ting, som at der er en, der er rødhåret, der er en, der har briller, en der ikke er så stor og en der er enormt stor etc. Man ved lynhurtigt med den menneskelige adfærd at der er en der skiller sig ud fra majoriteten, altså fra flertallet. Det er som sådan menneskeligt nok, og jeg tror dybest set heller ikke, at der er noget forkert i det. Men vi er nødt til at have en struktur i vores hverdag for at forså den. Der hvor kæden så hopper af er, hvis man bruger kategorisering på en negativ måde. Det vil sige, fordi du er rødhåret eller har briller eller er stor, så må du ikke komme med til festen på fredag eller vi gider ikke arbejde i gruppe med dig.

Dette var udgangspunktet for hele denne projektuge i kulturugen. Man kan nok ikke løse de problemer der er med kategorisering. Men man kan i-tale-sætte det, arbejde med det, være åben omkring det, og via den åbenhed så kan man måske få nogle af de her bokse brudt lidt op. Åbne lidt ind til dem og tænke ud af boksen, i stedet for at cementere de fordomme, som allerede er skabt.

Når I er færdige her på Erhvervsskolerne og skal ud i den virkelige verden, så er det jo et rigtig godt værktøj at have, at man ved at via kommunikation, ved at tale om tingene, ved at være åben omkring det, så kan man måske skabe nogle rigtige gode relationer ude på arbejdspladsen, selvom at dem man skal arbejde sammen med kommer fra nogle andre faggrupper. Det har været ideen med det hele. Vi opfinder stereotyper og vi opererer med dem, og det er sådan i den menneskelige adfærd, at det er majoriteten der bestemmer. Det er majoriteten altså dem der er flest, der har magten. Vi lever i et demokrati, og her oplever vi det hele tiden. Dem der har de 90 mandater i Folketinget. Det er dem der bestemmer. Men det betyder altså ikke, at dem kun med 89 mandater ikke skal have nogen indflydelse; man skal lytte til hvad hinanden siger. For det kan jo være f.eks. om 4 år, så er dem med de 89 mandater, der får magten. Og så er det meget rart, hvis man stadigvæk kan have en dialog.

Det har været en udfordring for alle grupperne at skulle arbejde med kunst. De er vant til at skulle udtrykke sig på helt andre måder, alt afhængigt af hvilken afdeling man kommer fra. Men det har for en udefrakommende billedkunstner, billeddesigner og historielærer fra Aalborg Katedralskole været enormt spændende at opleve det her. I er jo fuldstændigt det samme som mine stx-elever, men I har også en helt anden verden, som jeg ikke kender. Det er noget som jeg synes kendetegner Erhvervsskolerne Aars, og jeg er faktisk også en smule jaloux. Som STX underviser. Udover at I får en studentereksamen, så kommer I rent faktisk også ud og kan noget. Mine elever på stx skal jo først ud og lære noget, som kan bruges til noget, når de er færdige på gymnasiet”. Åbningstale af; - Billedkunstner Henrik Juhl Andersen

Arrangementet blev afrundet med en kåring af en boks. Hvor 7 dommere; Henrik Juhl Andersen billedkunstner og facilitator på projektet, Ida Kirk håndværk og designlærer, Skørbæk Ejdrup friskole, Kristina Wittorff Kristiansen, kunst, håndværk og designlærer, Østermarkskolen, Hanne Jørgensen, kunst, håndværk og designlærer, Østermarkskolen, Bettina Knudsen, adjunkt på Erhvervsskolerne Aars, Cecilie Søborg, 1g Erhvervsskolerne Aars, og Thor Broust Kirchhoff, 1g Erhvervsskolerne Aars. Kårede det kunstværk som havde formidlet budskabet ”BOXED” – sat i bås, på den mest indlevende måde.

 

Vinderne blev htx-eleverne fra 2C, som om deres boks sagde: ”Vores kunstværk består af en masse citater fra de store fysikere. Alle disse citater svæver rundt om en statuette af den nok mest berømte fysiker: Albert Einstein. Blandt disse citater har vi også diverse formler hængende, som er blevet udarbejdet af blandt andet Einstein og Stephen Hawking. Heriblandt er f.eks. Einsteins mest populære formel: Formlen er speciel relativitet, eller bedre kendt som e = mc2. Vi har valgt dette, for at symbolisere, hvad omverdenen tænker om den gennemsnitlige htx-elev. Vi bliver set på som omvandrende formelsamlinger, der ikke har andet end fysik på hjernen 24/7. For at kunne nyde vores kunsthåndværk optimalt, skal det ses fra alle vinkler. Dette er dels for at kunne læse alle citater, da de hænger frit, men også for at kunne se Einstein fra alle vinkler”.